Tero Lehtinen

Tero tuo Kreabille kokemusta ja osaamista mediaseurantamaailmasta ja tuoretta tietämystä vuorovaikutuksesta sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen maailman vastapainona on uudelleen roihahtanut suhde vinyylilevyihin.

Kolme syytä luopua omasta ideasta

Meillä Kreabilla on puheviestinnän ammattilainen Emma, joka huolehtii myös kreabiittien esiintymistaidoista. Eilisessä Emman järjestämässä koulutustilaisuudessa pidin puheenvuoron sisäisestä viestinnästä. Keksin hätäpäissäni rakentaa esitykseni sen ympärille, että sisäinen viestintä on johtamisen väline siinä missä vasara tai pullo voiteluöljyä kuuluvat autotalliin. Sen avulla saa hakattua naulan seinään tai laitettua asiat rullaamaan.

Joskus, jos sisäiseen viestintään suhtautuu välinpitämättömästi, voi vasara osua peukaloon tai öljy tahria vaatteet. Omassa työssäni olen joskus painanut naulaa seinään pelkällä kämmenellä. Sekin onnistui, mutta kyllä oli ikävä olo jälkeen päin. Lähtökohtaisesti myönteisestä muutoksesta tuli kiviriippa, jota piti palata viilaamaan vielä moneen kertaan. Sittemmin olen saanut myös kokemuksia siitä, kuinka asiat rullaavat kuin omalla painollaan, kun sisäinen viestintä pitää ihmiset ajan tasalla ja katseet tulevaisuudessa.

Omasta mielestään hyvän idean saatuaan tekee usein mieli saada se heti toteutettua, kuten edellä naulan painaminen seinään. Ajatelkaa nyt miten hienoa on päästä lipsauttamaan toteutetusta hankkeesta, että tämä oli muuten minun ideani. Väitän kuitenkin, että

1) idea on vielä parempi, jos sen on kuullut muutama muukin ihminen,

2) idea on helpompi toteuttaa, jos muutkin kokevat sen omakseen ja

3) joku voi huomata, että ideasi olikin ihan kiva, mutta tässä olisi parempi.

Sisäisen viestinnän vasarat ja öljypullot on syytä pitää esillä, etteivät ne unohdu silloin kun niille on käyttöä. On myös hyvä tarkistaa, että käytössä olevat välineet ovat ajanmukaisia, niistä pidetään hyvää huolta ja kaikki osaavat niitä käyttää. Tällöin on todennäköisempää, että hyvät ideat menevät vuorovaikutuksessa eteenpäin ja huonot ideat päätyvät kasvamaan.