Eeva Tähtinen

Talous- ja sijoittajaviestintään ja sisällöntuotantoon erikoistunut kreabiitti. Suhtautuu intohimolla hyvään kieleen ja skandinaaviseen tyyliin.

52 x perjantaiviinit – millaista työnantajamielikuvaa viestimme?

Media ry:n safarilaiset kirjoittivat viime viikolla osuvasti Kreabin työkulttuurista, josta nousivat esiin vapaus, avoimuus ja kannustava työilmapiiri. Kulttuuri ja ihmiset luovat perustan yrityksen työnantajamielikuvalle, joten aloin tämän innoittamana pohtia, millaista työnantajamielikuvaa me Kreabilla viestimme ulospäin.

Osallistuin tällä viikolla Helsingin Ekonomien koulutukseen, jossa Employer Brandingiin erikoistunut HR-asiantuntija Juho Toivola pureutui työnantajamielikuvan ytimeen. Lukuisten yritysten työnantajabrändiä kehittäneen Toivolan mukaan työnantajamielikuvalla on merkitystä monelle sidosryhmälle: paitsi työnhakijoille, myös nykyisten työntekijöiden sitoutumiselle, asiakkaiden tekemille ostopäätöksille, sijoittajien ja omistajien määrittelemälle arvolle sekä yrityksen kumppaneille. Ei ole siis yhdentekevää, millaista työnantajamielikuvaa rakennamme.

Olen ollut Kreabilla jo useana vuonna mukana harjoittelijoiden rekrytoinnissa. Samalla olemme rekrytiimissä – tietoisesti ja tiedostamatta – rakentaneet Kreabin työnantajamielikuvaa erityisesti opiskelijoiden ja vastavalmistuneiden työnhakijoiden silmissä. Millaista kuvaa olemme viestineet? Vastaako viestitty mielikuva todellisuutta; entä onko se uskottava, houkutteleva ja erottuva, kuten hyvän työnantajamielikuvan pitääkin olla?

Näen Kreabin työpaikkana osaavana asiantuntijayhteisönä, jossa työntekijät toimivat yrittäjämäisen vapaasti ja vastuullisesti omien vahvuuksiensa mukaan. Olemme kannustava ja tiivis, jopa perhemäinen yhteisö, jossa hierarkia on matala ja jokainen voi olla oma itsensä.

Rekrytoinnissa meille on tärkeää myös avoimuus ja hyvä ehdokaskokemus, jossa kaikki hakijat pidetään joka vaiheessa ajan tasalla haun etenemisestä. Loppuvaiheeseen edenneet hakijat saavat henkilökohtaisen palautteen omasta hakemuksestaan sekä haastattelutilanteesta.

Välittyykö tämä avoin, ammattitaitoinen, vapaa ja innostava kuva ulospäin rekrytointiviestinnässämme ja muissa kohtaamisissa, joissa rakennamme kuvaa itsestämme? Entä onko kuva yksilöllinen? Tähän hakijat ja muut kohderyhmät ovat ehkä parempia vastaamaan.

Juho Toivolan mukaan harva yritys uskaltaa erottautua työnantajamielikuvallaan. Moni viestii hyvin samanlaista mielikuvaa kuin kilpailijansa, vaikka rohkeampi ote olisi mainio keino erottautua.

Tästä tulee mieleen anekdootti Kreabin harjoittelijahausta. Viime rekryilmoituksen infografiikassa nostimme yhtenä viestinä esiin toimiston viikoittaisen friday wine -perinteen, joka herättikin hakijoissa kiinnostuneita kysymyksiä. Viiniperinteestä ei ehkä ole työnantajamielikuvan perustaksi, mutta vähintään se erottuu rekrytoivien yritysten viestintävirrasta.