Eeva Tähtinen

Talous- ja sijoittajaviestintään ja sisällöntuotantoon erikoistunut kreabiitti. Suhtautuu intohimolla hyvään kieleen ja skandinaaviseen tyyliin.

7 vinkkiä parempaan sijoittajaviestintään verkossa

Pörssiyhtiöiden viestintää ohjaavat lait, määräykset ja pörssisäännöt, ja myös verkkosivuilta vaaditaan tiettyä sisältöä esimerkiksi yhtiön hallinnosta. Sijoittajasivut ovatkin keskeinen tiedonlähde sijoittajille, analyytikoille ja medialle. Sääntömääräisen sisällön rinnalla vapaampi, vuorovaikutteinen viestintä on jatkuvasti nousussa. Lue alta 7 vinkkiä, joilla virität sijoittajasivusi parempaan iskuun.

1. Kaikki lähtee hyvästä tarinasta.
Kiteytä vahvuudet ja viesti sijoitustarinaa, joka tekee yhtiöstä persoonallisen.
2. Asetu lukijan saappaisiin.
Tarjoa helposti löydettävää tietoa selkeissä osissa. Looginen rakenne säästää käyttäjän aikaa, sillä tietoa haetaan usein kiireessä. Kokoa tärkeimmät asiat ja linkit silmäiltävälle etusivulle.
3. Avaa toimialaa ja trendejä.
Sijoittajaa kiinnostavat kasvutekijät, markkinanäkymät, kilpailijat ja riskit, jotka auttavat muodostamaan kokonaiskuvan yhtiöstä ja sen tulevasta kehityksestä.
4. Ole avoin.
Kerro laajasti ja avoimesti, jotta sivuilta muodostuu mahdollisimman oikea kuva yhtiöstä sijoituskohteena. Avoimuus lisää sidosryhmien luottamusta.
5. Lisää vuorovaikutusta.
Sijoittajaviestintä on tunnettu sääntelystä, mutta sen ei tarvitse olla vain pörssitiedottamista. Keskustelevan viestinnän merkitys kasvaa jatkuvasti, sillä sijoittajaviestintä on ennen kaikkea luottamuksen ja molemminpuolisen suhteen rakentamista. Ole siis rohkeasti läsnä esimerkiksi Twitterissä ja blogeissa.
6. Muista mobiilikäyttö.
Sijoittajasivut ovat monelle ensisijainen tiedonlähde, joka kulkee aina mukana taskussa. Varmista siis, että sivut toimivat saumattomasti kaikilla laitteilla.
7. Visuaalisuutta unohtamatta.
Näyttävä design ei korvaa hyvää sisältöä, mutta kuvaelementit, havainnollinen infografiikka ja toiminnalliset sijoittajatyökalut tuovat verkkosivuille viimeisen silauksen ja houkuttelevat tutustumaan yhtiöön. Visuaalinen ilme on myös oivallinen keino erottautua kilpailijoista.