Asiantuntija, keskity somessa

Snäppi, Insta, Twitter, Tumblr, Periscope, Ask.fm, Reddit, Linkedin ja huh huh. Tuoko sosiaalinen media enemmän ahdistusta kuin iloa? Mutta haluaisit kuitenkin olla mukana ja työnkuvakin kuulemma edellyttäisi sitä? Ei hätää, riittää kun valitset viisaasti.

Näissä some-kanavissa voit keskittyä ydinosaamiseesi ja jättää kuvat koirista, lapsista ja mustikkametsistä muihin kanaviin.

Twitter
Twitter perustuu 140 merkin viesteihin, eli napakoihin ilmaisuihin ja tiivistettyyn sanomaan. Suomessa Twitter on arvoilta 368 000 käyttäjän foorumi.

Käyttäjämäärä ei vielä ole iso osa koko väestöstä, mutta asiantuntijan somena Twitter on kokoaan merkittävämpi. Twitterissä vaikuttavat niin yksityisen, julkisen sektorin kuin järjestöjen organisaatiot, poliitikot, toimittajat, taiteilijat ja oman alansa huippuasiantuntijat. Koska piiri on pieni, oman äänen erottautuminen massasta on mahdollista.

Siinä missä Twitter-keskustelu voi olla luonteeltaan hassuttelevaa tai kevyttä, se voi myös olla vakavasti otettavaa ja totisinta totta. Oman alansa asiantuntija voi Twitterissä ottaa kantaa ajankohtaiseen asiaan nopeasti, napakasti ja uskottavasti. Poliitikkojen, yritysjohtajien ja organisaatioiden Twitter-lausuntoihin suhtaudutaan samalla vakavuudella kuin perinteisessä mediassa esitettyihin kommentteihin.

Twitter ei ole yksisuuntaisen tiedottamisen tai mainostuksen paikka, vaan ennen kaikkea mahdollisuus keskustella ja kuunnella asiakkaiden, kollegoiden ja sidosryhmien ajatuksia. Twitter-keskustelu antaa tuntosarvet yhteiskunnallisen keskustelun ja mielipiteiden kirjon seuraamiseen.

LinkedIn
LinkedIn on oman osaamisen jakamisen ja ammatillisen verkostoitumisen sosiaalinen media. LinkedIniin luodaan CV:n kaltainen profiili, josta näkyvät esimerkiksi koulutus, kokemus ja osaamisen asiasanat. LinkedIn ei ole pelkästään työnhaun ja rekrytoinnin foorumi, vaan toimiva alusta tiedon ja uutisten jakamiseen ja asiantuntijakeskusteluihin.

Verkostot ja verkostoituminen ovat LinkedInin suurinta antia. LinkedIn näyttää oman verkoston laajuuden konkreettisesti sekä kertoo kuka olemassa olevista kontakteistasi voi esitellä sinut uudelle kiinnostavalle henkilölle. Myös oman verkoston kuulumisista, työpaikan vaihdoksista ja uusista aluevaltauksista on helppo pysyä kärryillä.

Nopeasti muuttuvassa työelämässä LinkedIn on merkittävä ”henkilöbrändäyksen” kanava ja taitavasti rakennettu LinkedIn-profiili voi nostaa kenen tahansa ammattitaidon arvoon arvaamattomaan. LinkedIn on myös toimiva kanava kollegan tai yhteistyökumppanin julkiseen kehumiseen ja suositteluun.

Siinä missä muissa sosiaalisissa medioissa keskustelut kärjistyvät ja tulistuvat nopeasti, LinkedIn-keskustelut näyttävät lähes poikkeuksetta pysyvän hyvän henkisinä, asiallisina ja kannustavina. LinkedIn on siis toimiva sosiaalinen media kohkaamista ja kärjistämistä vierastavalle oman alansa asiantuntijalle.

SlideShare
SlideShare on sosiaalisen median piirteillä varustettu kanava esitysmateriaalien jakamiseen. Se on näppärä ja helppokäyttöinen tapa jakaa omat slidet kuulijakunnalle sekä ylläpitää omasta osaamisesta kertovaa kirjastoa. Oman esityksen voi jakaa joko ennakkoon tai jälkikäteen yhdellä linkillä, eikä kenenkään sähköpostia tarvitse tukkia valtavilla tiedostoilla. SlideShareen voit ladata esimerkiksi yrityksesi case-tapauksesta kertovan tarinan tai tulevaisuuden visiota esittelevät slidet.