Laura Rönnholm

Viestinnän vaikuttavuudesta ja yritystoiminnan vastuullisuudesta kiinnostunut elinikäinen oppija. Intohimona työelämän parantaminen konkreettisilla teoilla.

Laiska töitään luettelee ja muita haitallisia sanontoja latelee

Kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat. Kell’ onni on, se onnen kätkeköön. Itku pitkästä ilosta. Laiska töitään luettelee. Suomalaiset sananlaskut eivät varsinaisesti kannusta iloitsemiseen tai avoimuuteen. Töitä kyllä pitää painaa, mutta tärkeintä on uurastaa mahdollisimman nöyrästi.

Tiesitkö, että luettelemalla työsi saatatkin itse asiassa paitsi helpottaa pääsi sisäistä kaaosta myös tehdä näkyväksi muille, mitä kaikkea työtehtäviisi kuuluu? On huomattavasti helpompaa hallita kokonaisuutta, kun sen muodostavat yksityiskohdat on tunnistettu ja listattu.

Mieti myös tunnetta, joka syntyy kun saat ruksattua tehdyksi listallasi kauan roikkuneen, vaikka ihan pienen asian. Minulle se tunne on yleensä palkitseva ja kannustava. “Ah, vapauttavaa! Miksen tehnyt tätä jo aiemmin? Nyt seuraavan kimppuun!” Tästä kirjoittaa esimerkiksi Satu Pihlaja mainiossa kirjassaan Aikaansaamisen taika (Atena, 2018).

Nykyajan työelämä vaatii yhä enemmän itsensä johtamisen taitoja. En vain tunnista yhteyttä järkevän itsensä johtamisen ja laiskuuden välillä. Ehkä se syntyy, jos on jo tehnyt listan, mutta laiskottaa niin ettei jaksakaan tehdä niistä mitään? Vai voiko silloin kyse olla siitä, etteivät ne listatut tai tehdyt asiat olekaan kovin olennaisia?

Sitä paitsi joskus parasta mitä voi tehdä, on laiskotella hetken. Professori Vesa Puuronenkin muistuttaa, että luovuus ja erilaisten ongelmien ratkaiseminen voivat hyvinkin vaatia laiskottelun kaltaista aikaa (Yle, 2017).

Jos pääsi on täynnä poukkoilevia ajatuksia ja asioita joita pitäisi muistaa, ota esiin kynä ja paperia, tekstinkäsittelytiedosto tai jokin lukuisista sovelluksista, joilla listojen tekeminen ja jakaminen on tehty helpoksi. Kirjoita kaikki asiat, jotka sinun pitäisi hoitaa. Näin ne siirtyvät pois kuormittamasta mieltä ja jäsentyvät.

Jos et tiedä mistä aloittaisit varsinaisen tekemisen, voit jakaa tehtävät neljään luokkaan:

  1. Tärkeät ja kiireelliset
  2. Tärkeät ja ei-kiireelliset
  3. Ei-tärkeät ja kiireelliset
  4. Ei-tärkeät ja ei-kiireelliset

Huomaat kenties, että priorisointi on nyt helpompaa. Kenties kaikkea ei tarvitsekaan tehdä, vaan voit vetää 4-kategorian tehtävien yli paksun viivan ja unohtaa ne? Mitä tapahtuu, jos hoidat 3-kategorian tehtävät minimisuorituksella pois alta? Kun katsot vaikkapa viikon aikana tekemiesi asioiden listaa, tuntuuko todella laiskalta?

Kärsi, kärsi, kipeimmän pään saat. Kell’ onni on, se onnen näyttäköön. Onni pitkästä ilosta.

Fiksu töitään luettelee, sanon minä.

 

Photo by Glenn Carstens-Peters on Unsplash