Tommi Manninen

Sisältönikkari ja -strategi, toimittaja ja tuottaja yli 20 vuoden kokemuksella, viestinnän moniottelija, aloitteleva kahvakuulaaja, isäx2.

Miksi Kreab perustaa oman median?

Digitalisuus ja disruptio eri toimaloilla ovat johtaneet jo monenlaisiin muutoksiin maailmassa, ja myllerrys sen kuin kiihtyy, myös media- ja viestintämaailmassa.

Digitaalisessa universumissa jyräävät ketterät haastajat, kun pääomia ei enää tarvitse sitoa kalliiseen infrastruktuuriin. Uber ei omista yhtään taksia, mutta taksiliikenne ympäri maailmaa on varpaillaan. Airbnb haastaa perinteiset hotellit ilman yhtään omaa vuodepaikkaa. Jopa sähköyhtiöt miettivät nyt omaa toimintalogiikkaansa uusiksi, kun yksityiset pientuottajat voivat tuottaa sähköä ilman suurvoimaloita omaan ja muidenkin tarpeisiin.

Sama kehitys on käynnissä mediassa. Kun ennen lehtikustantaminen vaati mittavat painokone- ym. muut investoinnit, nyt suosituimmat bloggarit kilvoittelevat tasapäisesti tai usein jopa etulyöntiasemassa ilmaisilla nettialustoilla lukijoiden ajasta perinteisen median kanssa. Se, joka tarjoaa parhaan sisällön, voittaa.

Broadcasting-aikakaudella elävä kuva oli tv-yhtiöiden monopoli. Nyt kaikilla on mahdollisuus tehdä videotuotantoja aina live-lähetyksistä lähtien omalla mobiilikalustolla. Se, joka tekee parasta videosisältöä, voittaa.

Sisältömarkkinointi on pikkuhiljaa työntymässä vahvemmin ja vahvemmin Suomeenkin. Eli käytännössä yrityksen itsensä tuottama sisältö, jonka uskotaan olevan kiinnostavaa ja hyödyllistä halutulle kohderyhmälle. Se, joka tässä onnistuu parhaiten, voittaa.

Kreab haluaa oman KreabMediansa kautta osallistua nykyistä voimakkaammin yhteiskunnalliseen keskusteluun ja luoda uudenlaista vuorovaikutusta. Talousviestintään erikoistuneena viestintätoimistona Kreabin kohdeyleisöön kuuluvat etenkin yrityselämän ja viestinnän ammattilaiset, mutta tarkoituksena on tuottaa sisältöjä, joista kiinnostutaan laajemminkin.

Kreabin toimitusjohtajan Mikael Jungnerin oma show – Viikon visio – nostaa esille paitsi digitalisuuden tulevaisuuden näkymiä, myös ajankohtaisia poliittisia ja yhteiskunnallisia kiemuroita, omalla Jungner-maisella tavallaan.

Ylen Jälkiviisaat-ohjelmastakin tuttu Kreabin viestintäkonsultti Jan Erola pääsee nyt viisastelemaan myös KreabMediassa. PressInspector –palstalla on Janin tuntien luvassa analyysia, pakinaa ja mielenkiintoisia henkilöhaastatteluita maan ja taivaan väliltä huumorilla höystettynä.

Talous ja yrityselämän vaikuttajat ovat Kreabille tuttuja ja tärkeitä kumppaneita. Kreabin partneri Petra Thorén on ex-tennisammattilainen, joka edelleen pelaa säännöllisesti, usein myös yrityselämän raskassarjalaisten kanssa. Petran Tennistä&taloutta –ohjelmassa jututetaan liike-elämän ykkösnimiä rennosti tenniskentän laidalla.

Muun muassa tätä kaikkea ja paljon muuta on uusi KreabMedia. Kiinnostavaa, hyödyllistä, ajankohtaista ja toivottavasti viihdyttävääkin sisältöä taloudesta, viestinnästä ja yhteiskunnallisista ilmiöistä. Pysykää kanavalla!