Tero Lehtinen

Tero tuo Kreabille kokemusta ja osaamista mediaseurantamaailmasta ja tuoretta tietämystä vuorovaikutuksesta sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen maailman vastapainona on uudelleen roihahtanut suhde vinyylilevyihin.

Miksi olen töissä Kreabilla?

Mikael kysyi aamun toimistopalaverissa meiltä kaikilta olennaisen kysymyksen myöhemmin vastattavaksi, vaikka se olikin (toivottavasti näennäisesti!) osoitettu vain minulle: Miksi olet töissä Kreabilla?

Ajattelin pohtia omaa vastaustani kirjallisessa muodossa, koska se on itselleni luontainen tapa. Kas siinäpä ensimmäiset syyt tehdä töitä viestinnän parissa: asioiden pohtiminen ja kirjallinen ilmaisu ovat mieluista puuhaa. Vaikka lopulta viesti olisikin jotain muuta kuin kirjallista laatua, käytän usein hetken kokonaisuuksien hahmottamiseen kirjoittamalla tekstiä, jolla avaan itselleni asioiden merkityksiä, niiden välisiä suhteita ja mittakaavaa, erilaisia kehityssuuntia ja muutosvoimia sekä mahdollisia lähestymistapoja. Toisinaan teen niin piirtämällä palluroita ja nuolia, mutta piirroskynän ja aivojeni välillä on joku syherö, jonka ansiosta piirtämäni kuviot harvemmin päätyvät julkisuuteen. Onneksi on olemassa työkaluja, jotka tarjoavat jo ison joukon valmiita hahmoja, joilla viestinsä voi auttavasti muuntaa visuaaliseen muotoon, jos se tuntuu tarpeelliselta. (En tässä tarkoita harkittuja, oivaltavia ja viimeisteltyjä graafisia toteutuksia,  ne ovat ammattilaisten hommia!)

Aiemmin olen tehnyt paljon töitä, joissa työn tulos on ollut hyvin konkreettisesti osoitettavissa. Asiakas on voinut ajatella, että onpas kallista tai tämäpä edullista, mutta tulos on kuitenkin ollut kiistämättä siinä käsillä ja syntynyt minun, tiimini, tai johtamieni ihmisten työn tuloksena: mediaseurannan osumaraportti, logistinen operaatio, uusi prosessi tai tuote, joka on kohtalaisen yksiselitteisesti määritelty. Viestintätoimistossa tehdään näitäkin, mutta paljon myös sellaista, joka ei välittömästi näy konkretiana juuri  missään: suhteiden ja verkostojen luomista ja ylläpitämistä, luottamuksen rakentamista, ajatustenvaihtoa asiakkaiden, kollegoiden ja sidosryhmien kanssa. Tätä voisi toisesta näkökulmasta kutsua henkilöbrändäykseksi, mutta se sana kuulostaa itselle niin vieraalta, että ajattelen tätä mieluummin asiakkaalle annettavan hyödyn ja lisäarvon jatkuvana kasvattamisena. Siinä sivussa kehittyy itsekin ja se tuntuu mukavalta.

Kreab noudattaa periaatetta, että jokaisella on oikeus viestintään. Sillä on jopa vähän juhlallinen kaiku, mutta olen huomannut jakavani tämän periaatteen ja se tuo merkityksen niillekin projekteille, joita moni voisi väistellä. Mitä vaikeampi tapaus ja voimakkaampi vastatuuli, sitä palkitsevampi on pienikin edistysaskel. Tämän lisäksi jokaisella Kreabin konsultilla on oikeus kieltäytyä projekteista, joiden eteen eivät katso voivansa tehdä parastaan. Alamme tässä pohdinnassa päästä lähemmäs niitä syitä, miksi olen töissä juuri Kreabilla. Ensimmäinen vuoteni täällä on monin tavoin ollut enemmän harrastus, kuin niin sanottu oikea duuni. Mieleen tulee vaikkapa se, kuinka tiukan sulkismatsin jälkeen otsaa kuumottaa ja käsi vapisee, mutta olo on kaikkensa antaneena mitä parhain – samankaltaiseen tunnetilaan voi päätyä myös parhaissa viestintätoimistohommissa.

Aiemminkin ja eri yhteyksissä olen kehunut tätä työyhteisöä. Se on arvostava, kannustava, huomioiva, asiantunteva ja ymmärtävä. Silloin kun joku tuntee jääneensä jyrän alle, hänet nostetaan ylös ja hoidetaan yhdessä entistä ehompaan kuntoon.

Tiivistettynä: Pidän asioiden pukemisesta sanoiksi sekä luottamuksen rakentamisesta erilaisten osapuolten välille ilmapiirissä, jossa saan tukea ja ymmärrystä kollegoiltani. Siksi olen töissä Kreabilla.