Eva Opas

Kreabiitti. Graafinen suunnittelija ja luova johtaja, jota inspiroi hieno design ja sanat, jotka herättävät tunteita.

Mitkä asiat ovat juuri nyt pinnalla visuaalisessa suunnittelussa?

Syksy saa minut heräämään, innostumaan ja rakastamaan työtäni. Kesäisin annan silmieni ja luovan mieleni levätä. Pidän tietoista taukoa kaupungin hälinästä ja visuaalisesta tulvasta. Kesäisin en seuraa trendejä enkä sisusta kotiani. Silloin rakastan kaikkea yksinkertaista, seuraan luontoa ja ammennan siitä energiaa.

Syksy herättää minut eloon. Etenkin juuri lokakuu, kun luonto työntää väriloistoaan ja kun kesälle on vihdoin sanottu heipat. Valo on erilaista ja ilmassa on jo ripaus talvea. Minussa herää rakkaus väreihin, materiaaleihin ja muotoihin. Haluan uudistua ja uudistaa. Ahmin lehtiä, surffailen mielenkiintoisia sivustoja, seuraan Instagramia aktiivisesti. Nappailen inspiroivia screenshotteja, kerään kokoelmaa itselleni.

Kaupungilla kävellessäni katson hyvin tarkkaan ympärilleni ja kiinnitän huomiota yksityiskohtiin. Innostun aika lailla kaikesta: ruokatrendeistä, musiikista, vaatteista, hiustyyleistä, sisustuksesta, muotoilusta jne. Trendit näkyvät yleensä näissä kaikissa yhtä aikaa.

Vallitsevat trendit näkyvät työssäni. Asiakkaalle tehty työ näyttää aina freesiltä, kun sitä suunniteltaessa ottaa huomioon vallitsevat trendit. Oli työ mikä tahansa, saa siitä silmälle miellyttävämmän uudistamalla sitä.

”Ilman visuaalisen suunnittelun ammattilaisia kaikki viestintä olisi vaan ladottua tekstiä.”

Viime vuoden viestinnän trendi oli juurikin visuaalinen viestintä. Samalla kysymys siitä, miten suuri merkitys visuaalisella viestinnällä on kaikessa viestinnässä, nousi esiin. Visuaalisuus nousee esiin jatkuvasti Kreabissa. Ilman visuaalisen suunnittelun ammattilaisia kaikki viestintä olisi vaan ladottua tekstiä. Muotoilulla on tärkeä asema viestin perille menemisen kannalta. Hyvä graafinen muotoilu auttaa vastaanottajaa ymmärtämään, mistä on kysymys.

Asiakkaan työtä tehtäessä ollaan usein sidottu ison yrityksen graafiseen ohjeistoon. Silti trendit ymmärtämällä voidaan aina pyrkiä käyttämään jotain osaa niistä niin, että tehty työ näyttää freesiltä, ajankohtaiselta ja innostaa lukemaan. Jos suunnittelijalla on hyvä ymmärrys uusista konsepteista, työkaluista ja trendeistä, on helpompaa luoda tai uudistaa työtä vastaamaan asiakkaan toivomuksia. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, sillä yhtä aikaa sinun viestiesi kanssa on miljoonaa asiaa, jotka taistelevat yleisön huomiosta.

Ohessa muutama esimerkki vuoden 2018 graafisen suunnittelun trendeistä, ole hyvä:

VÄREISTÄ:

Gradient värit eli liukuvärit:
Liukuvärit, joissa väri muuttuu asteittain yhdestä väristä toiseksi väriksi. Tämä nousi pinnalle, kun Instagram suunnitteli oman tunnuksensa liukuvärillä.

Duotone värit:
Duotone on harmaasävykuville tarkoitettu muoto, jossa voidaan valita harmaasävyn lisäksi yksi tehosteväri. Tehostevärien avulla kuvan sävymäärää voidaan lisätä tai sitä voidaan muuttaa kuvan sävyä haluttuun suuntaan. Tämä tehdään valitsemalla yhdeksi väriksi jokin muu kuin musta väri.

Ultra violetti ja avaruusteema:
Pantonen viime vuoden trendiväri oli vihreä. Tämän vuoden väriksi on nimetty Ultra Violet 18-3838. Tämä syvä, siniseen taipuva liila väri saa inspiraationsa avaruusteemasta. Väri on voimakas ja tunteisiin vetoava. Jopa Leonardo da Vinci uskoi, että keskittymisvoima kymmenkertaistui purppuraisessa valossa.

80- ja 90-lukujen väri-iloittelua ja trendejä:
Näteistä pastelliväreistä esim. vaaleanpunaisesta ja persikan väreistä, elektronisen maailman värisävyihin.

Rohkeat väriyhdistelmät:
Vahvat värit ja väriyhdistelmät yhdessä.


TYPOGRAFIASTA:

Geometriset kirjaisimet
Trendinä geometriset ja linjoiltaan puhtaat, päätteettömät kirjasimet. Näissä näkyy hyvin suorat ohuet linjat sekä pyöreät muodot.

Käsinkirjoitetut kirjaisimet
Trendinä käsinkirjoitetut fontit, joita uskalletaan käyttää myös näytöillä. 

Paksut leikkaukset typografiassa ja seriffit näytöillä
Typografia toimii isosti myös graafisena elementtinä.

Kustomoidut kirjaisimet
Itse piirretyt fontit. Kuka tahansa voi suunnitella fontin ja jakaa sen netissä muiden käyttöön. 

Web-responsiiviset kirjaisimet
Useista fonteista on web-versiot olemassa, näin ollen näytöillä sama ilme säilyy.


VALOKUVISTA:

Realismi:
Kuvat, joissa näkyy kaikki totuus eikä kaunistella mitään.

Aidot valokuvat
Aitoja hetkiä, ilmeitä, tunnetta kuvissa. Pyrkimys aitouteen, vaikka kuvaa olisikin hieman suunniteltu.

Double Exposure
Kaksi kuvaa valotettu ristiin toistensa päälle efektinä.

Aidot mallit:
Mallit ilman meikkiä tai kuvankäsittelyä. Julkisuuden henkilöistä on näkynyt juttuja somessa ja perinteisessä mediassa ilman ehostusta, ihmisen luonnollisuus keskiössä.

Amatöörikuvaajat
Kaikkien käsillä oleva kamera älypuhelimessa sekä nopeat kuvankäsittely appsit, joilla saadaan helposti luotua hienoja kuvia, pienellä epätäydellisyydellä ja rosoisuudella.

Instagram ja matka kertomukset
Matkoilta otetaan hienoja kuvia, joita liitetään matkakertomuksiin.

Muut ilmiöt:

Maskaus
Maskauksen avulla voi rakentaa kollaaseja, kuvia ja grafiikkaa toistensa päälle ja muuttaa kompositioita kuvissa.

Vintage
Tarkkaan suunnitellut ja piirretyt kuvitukset, joissa on ripaus vintagea ovat ajattomia.

Asymmetria
Sommittelut, joissa on asymmetrisia linjoja, jotka rikkovat alueita.

Arvostus kustomoituihin kuvituksiin ja suunnitteluun
Omanlaista, juuri itselle tehtyä suunnittelua tai kuvitusta arvostetaan.