Matti Saarinen

Matti on monessa liemessä keitetty mitä vaativimpiin viestintähaasteisiin innolla ja kokemuksella tarttuva hallituksemme puheenjohtaja. Kokemusta on Nokiasta, Nesteestä ja 15 vuotta Kreabista. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry palkitsi Matin jo arvostetulla elämäntyöpalkinnolla, mutta Matti ei hellitä, vaan painaa hommia täyttä häkää.

Yritys voi varautua uudenlaisiinkin kriiseihin – ja se kannattaa

Jos kriisin voisi suunnitella, sitä ei ehkä tulisikaan. Kriisi yllättää aina, mutta sen käsittelyyn voi harjaantua.

Satasivuinen kriisiviestinnän ohjekirja ei auta, kun ”talo palaa”, eivät myöskään yksinkertaiset hokemat, joita kuka tahansa tarjoaa neuvoksi:

Kerro heti kaikki.
Helppo neuvo, mutta todellisuus on toinen. Kriisissä yleensä virtaa monelta taholta keskenään ristiriitaista, hyvin puutteellista, jopa väärää tietoa, osin tahallisestikin, kun kriisin aiheuttaneet pyrkivät puhdistamaan itsensä.

Ole avoin.
Joopa joo, kilpailijat kiertelevät kuin petolinnut ympärillä valmistautuen hyötymään jokaisesta avauksesta.

Ylin johto tiedottamaan.
Kriisinkin oloissa pitää firmaa johtaa ja ennen kaikkea kriisi selvittää. Siinä on johdolla tekemistä. Viestinnän tehtävä on hoitaa tiedotusta, ja valmistella se johtoa varten.

Tiedota nopeasti.
Usein helpommin sanottu kuin tehty, kun tiedot ovat puutteelliset ja sekavat.

Kreabin toimistoilla on jatkuvasti eri puolilla maailmaa hoidossaan kriisiviestintätapauksia. Ne yleistyvät, koska yritystoiminnan uudenlaiset riskit, jotka liittyvät yrityksen maineeseen, usein paisuvat nopeasti ja voivat vahingoittaa yritystä tuntuvasti, jopa kohtalokkaasti.

Tärkeintä on tavoittaa avainhenkilöt nopeasti. Esimerkiksi Kreabin viestintäkonsultit saa aina kiinni, ja työ alkaa välittömästi, kaikissa 35 maassamme. Se on Kreabiin juurrutettu tapa ja käytäntö. Kokoamme saman tien tehokkaan ja tapaukseen sopivimman tiimin, jossa on maan parasta kriisiviestintäkokemusta.

Ensin keskitymme ”palon sammutukseen”, sitten maineen jälleenrakennukseen. Ensimmäinen vaihe voi olla, ja usein onkin, ohi viikonlopussa, toinen on suunnitelmallista maineenpalautusta, -rakentamista ja -uudistamista, josta usein tulee vuosikausien tiivis viestintäyhteistyö.

Parantavalle viestinnälle on hyvät lähtökohdat, kun molemmat, asiakas ja viestintätoimisto, ovat tarttuneet toimeen silloin, kun vaihe on ollut vakavin. Parhaimmillaan kriisi auttaa yritystä uudistumaan ja vauhdittaa sen vahvistumista. Oma väki ymmärtää, että nyt on tosi kyseessä, ja alkaa toimia sen mukaisesti. Kun edetään, saadaan palo sammumaan ja edessä on jälleenrakennus – se, jos mikä, on uuden rakentamisen aikaa. Sellainen avaa aina mahdollisuuksia, kun kriisin vapauttama energia saadaan hyvällä ja tehokkaalla viestinnällä suunnattua oikein.

Kreab on järjestänyt Crisis Managemente Academyn (CMA) kanssa yksityiskohtia myöten todentuntuisiksi simuloituja kriisiharjoituksia. Niihin osallistuu yleensä yrityksen johtoryhmä in corpore. Harjoitus on rankka, se kestää 12 tuntia. Kriisit vyöryvät päälle. Henkilöstö, asiakkaat, media ja pörssi vaativat tietoa. Mikään ei käy helposti.

CMA on alun perin Tukholman kauppakorkeakoulun yksikkö, jonka Kreab hankki omistukseensa. Itsenäistyttyään se jatkaa yhteistyötä Kreabin kanssa, ja osa Suomenkin parhaista yrityksistä on varmistanut kriisivalmiuttaan näillä hyvin valmistelluilla harjoituksilla.

Varautuminen kriiseihin kannattaa aina.