Anna-Maria Laine

Hyvää kieltä ja rohkeaa viestintää arvostava kreabiitti, jonka keittiönpöytä on kaaoksessa mutta projektit hanskassa. Elämänohje? Aina on tilaa yhdelle sipsille.

Kevennä, koosta ja kohdista: 5 askelta fiksumpaan vuosikertomukseen

Onko vuosikertomusprojekti sinun tehtävälistallasi? Arvaan, että kick off on juuri pidetty, ja muistioon naputeltu lista kehitysideoita ja toiveita siitä, miten projektin saisi maaliin viime vuotta kevyemmin. Tai ainakin pyörittelet omassa mielessäsi näitä ajatuksia. Tiedämme tunteen! Olemme keränneet muutamia toimivia vinkkejä, jotka haluamme jakaa muillekin.

Luova johtajamme Eva arvioi tänä vuonna Suomen parhaita vuosikertomuksia yhtenä Procomin vuosikertomuskilpailun tuomareista. Kilpailun teemaksi nostettiin tänä vuonna näkökulma, jonka tiedämme koskettavan monia meitä vuosikertomusten parissa ahertavia: Kevennä, koosta ja kohdista.

Yksi asiakkaiden yleisimpiä toiveita on kuulla ajatuksiamme juuri vuosikertomusprosessin keventämisestä. Tätä sanomaa ja omia kokemuksiamme jaammekin ilolla, sillä on joka kerta yhtä ihanaa nähdä miten keskustelukumppanin ryhti oikenee ja katse kirkastuu. Juuri noinhan se on. Voiko tälle tehdä jotain? Te ymmärrätte!

Haluamme tarjota samaa valoa ja onnistumisen iloa kaikille meille vuosikertomusten kanssa puurtaville ahkerikoille. Siispä; Kreabin 5 steppiä fiksumpaan vuoskariprojektiin, ole hyvä:

  1. Kevennä. Panosta aluksi prosessin sujuvuuteen ja avoimeen vuorovaikutukseen. Puhu ääneen kuka päättää ja mitä, ja anna päättäjille valta tehdä päätökset. Varaudu valmiiksi myös pop-up-päättäjään, jos jo tiedät, että hän todennäköisesti hyppää sivusta mukaan juuri ennen h-hetkeä.
  2. Päätä ketkä ovat vuosikertomuksenne tärkeimmät lukijat. Ja ei, kaikki eivät voi olla yhtä tärkeitä. Tunne heidät: kysele, tutki ja keskustele. Kun tiedät mitä he vuosikertomukseltanne kaipaavat, voit kehittää julkaisua oikeasti juuri kohderyhmän toiveiden mukaan, ja pystyt arvioimaan myös miten onnistutte. ”Kaikkea kaikille” ei tunnetusti saa aikaa kovin hyvää lopputulosta kenellekään (ja voit heittää heipat kevyemmälle vuoskariprojektille).

Suosittelemme erityisesti, jos viimeisistä vuosikertomuksista saatu palaute on tätä tyyliä: ”Varmaan kaikki on ihan ok, kun ei tästä oikeastaan ole koskaan tullut mitään palautetta.”

  1. Teilläkin tehdään kiinnostavia sisältöjä ympäri vuoden – voisitko hyödyntää niitä myös vuosikertomuksessa? Älä tee sisältöjä sisällön vuoksi, tai käytä aikaasi upeisiin tarinoihin, jos tärkein lukija on sijoittaja, joka kaipaa nopeasti löydettäviä faktoja. Kun tiedät mihin vaikutukseen pyrit ja ketä palvelet, voit kehittää vuosikertomusta suunnitelmallisesti ja rönsyjen karsiminen helpottuu. Lopputuloksena on julkaisu, joka palvelee lukijaa – juuri sitä kohderyhmää, joka on teille se tärkein.
  2. Auta lukijaa, joka haluaa nopeasti silmäilemällä luoda yleiskatsauksen vuodestanne. Mitä haluat, että hänelle jää vähintään mieleen? Nosta tärkein esiin ja karsi muut. Monimutkaiset asiat on helpompi ymmärtää ja siksi myös muistaa, kun ne esitetään visuaalisessa muodossa. Suunnittele vuosikertomukseen luotavat visualisoinnit ja infografiikat suoraan monikäyttöisiksi.
  3. Ole armollinen. Kaikkea ei tarvitse viilata loputtomasti. Maailmanhistoriassa ei liene julkaistu yhtään täydellistä kirjallista teosta, jossa ei olisi kirjoitus- tai painovirhepaholaista. Tarkista tärkeimmät asiat, viestit ja luvut. Kukaan muu ei vertaile vuosikertomuksen eri kieliversioita löytääkseen niiden välisen eron taulukon vasemmassa sarakkeessa olevan alaviitteen rivien asettelussa sivulla 87. Päätä mikä on viimeinen oikolukukierros ja sulje sen jälkeen silmäsi. Hengitä syvään ja kiitä itseäsi. Hyvää työtä.