Laura Rönnholm

Viestinnän vaikuttavuudesta ja yritystoiminnan vastuullisuudesta kiinnostunut elinikäinen oppija. Intohimona työelämän parantaminen konkreettisilla teoilla.

Elinikäinen oppiminen digiajassa – elinehto, kivaa vai molempia?

Elinikäinen uuden oppiminen on tulevaisuuden työelämässä tärkein taito. Mitä tämä tarkoittaa organisaatioiden ja yksilöiden tasolla? Entä miten voisit hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä?

 

1. Oppiminen on elinehto

Osaaminen on yksilön arvokkain valtti työmarkkinoilla. Sitran mukaan elinikäisestä uuden oppimisesta pitäisi tulla uusi elämän perusasetus, kun tulevaisuudessa eliniät pitenevät entisestään. Erityisesti viestinnän ja markkinoinnin alalla työskentelevät kohtaavat jatkuvasti uusia teemoja ja työkaluja, joita olisi syytä ymmärtää ja osata käyttää – tai ainakin ymmärtää, mistä niissä on kyse.

Vastuu omasta kehittymisestä ja osaamisen ylläpitämisestä on mitä suuremmissa määrin itsellä myös opintojen ja työelämään siirtymisen jälkeen. Siksi sitä ei kannata jättää työnantajan tai kenenkään muun vastuulle.

Työnantajien ei silti missään nimessä kannata tähän vedoten vetää koulutusbudjetteja nollille ja luottaa siihen, että oppiminen vain tapahtuu itsestään työntekijän vapaa-ajalla. On fiksua kannustaa ja palkita oman osaamisensa kehittämisestä kiinnostunutta, aktiivista työntekijää. Osaava henkilöstö on kilpailuetu, jopa elinehto. Työntekijöiden uuden oppimiseen panostaminen on keino varmistaa, että muuttuvassa maailmassa osaaminen ei vanhene.

Kun aiemmin mittasimme työelämässä tuottavuutta, niin ehkäpä tulevaisuudessa kaiken ytimessä on motivaatio sekä kyky oppia uutta ja hyödyntää teknologiaa. – Sitra

 

2. Tekemällä oppii

Osaamisen kehittäminen tarkoittaa yhä harvemmin työnantajan kustantamaa parin päivän koulutusta kerran vuodessa. Virallisille koulutuksille on toki edelleen paikkansa ja ne voivat antaa ymmärrystä uusiin teemoihin tai alkusysäyksen uuden työkalun käyttöön. Lopputuotoksena voi olla tunnustettu sertifikaatti tai muu todistus ja päässä paljon uusia ideoita.

Kuitenkin niin kutsutun 70–20–10-mallin mukaan aikuisen ihmisen työssä oppimisesta tapahtuu

  • 70 prosenttia työtä tekemällä,
  • 20 prosenttia oivaltamalla esimerkiksi reflektion, palautteen tai muilta oppimisen kautta ja
  • loput 10 prosenttia virallisissa koulutuksissa, kuten kursseilla, webinaareissa tai kirjoja lukemalla.

Luokkahuoneessa päähän kaadettu tieto unohtuu helposti tai osaaminen voi jäädä pinnalliseksi, ellei oppeja pääsee soveltamaan käytännössä. Valtaosa varsinaisesta oppimisesta tapahtuu ja vahvistuu tekemällä: tarttumalla kiinnostaviin, haastaviin tehtäviin ja ratkaisemalla ongelmia käytännössä.

Kuten sanottu, erityisesti viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevät kohtaavat jatkuvasti uusia teemoja, työkaluja ja kanavia. Osa niistä on nopeasti ohi kiitäviä villityksiä, toisista tulee normeja. Pidän siitä, että viestijän työssä voi kokeilla ennakkoluulottomasti uusia asioita ja meillä Kreabissa siihen myös kannustetaan.

 

3. Oppiminen voi silti olla tavoitteellista…

Kun päätät, missä haluat kehittyä, etsi sopivia kursseja, luettavaa ja kuunneltavaa sekä tilaisuuksia harjoitella. Digiaikana mahdollisuudet suorittaa opintoja erilaisten verkkokurssien avulla ovat lähes rajattomat. Itse olen esimerkiksi suorittanut Google Academyn ilmaisia Analytics- ja Ad-kursseja sekä aloittanut Reaktorin ja Helsingin yliopiston tarjoaman Tekoälyn perusteet -kurssin.

Uuden oppimista voi ja kannattaa ujuttaa arkeen suunnitelmallisesti. Oppiminen tarvitsee aikaa, joten sen tulisi näkyä aivan kalenteritasolla taikka sitten rutiininomaisina hetkinä arjessa. Esimerkiksi joka iltapäivä 15 minuutin oppimishetki teekupin tai välipalan äärellä vaikkapa kiinnostavaa artikkelia lukien tai työmatkan taittaminen podcastia kuunnellen ei vaadi päivätasolla paljon, mutta kuukausitasolla siitä kertyy jo merkittävä tuntimäärä.

Tavoitteellisessa oppimisessa auttavat kiinnostavan sisällön lisäksi selvät aikataulut. Ulkopuolelta tuleva paine deadlinen muodossa voi piiskata eteenpäin. Täytyy sanoa, että helpommin jäävät kesken kurssit, joilla ei ole tarkkaa deadlinea. Toisaalta silloin ajattelen lempeästi, että ehkä meitä ei ollutkaan tarkoitettu yhteen. Niin, se tekoälykurssi on edelleen kesken. Silti aivan varmasti opin siitä jotain, vaikka todistus toistaiseksi jääkin saamatta.

 

4. …ja hauskaa!

Joskus kannattaa hakeutua aktiivisesti sellaisten ihmisten seuraan, joiden kaltainen haluaisit olla tai joilta haluaisit oppia jotakin. Yleensä asiantuntijat puhuvat enemmän kuin mielellään sydäntään lähellä olevista asioista.

Uuden oppiminen ja haasteiden ratkaiseminen on palkitsevaa. Kannustavaa voi olla myös se, kun verkkokurssi tai sovellus tsemppaa ja kertoo, miten edistyt.

Hauskoja ohjelmia ja sovelluksia vaikkapa kielten oppimiseen on lukuisia. Olen todennut helpoksi tavaksi herätellä pitkään uinunutta espanjan kielen alkeistaitoani pelillisellä Duolingolla.

¡Más vale tarde que nunca!

 

Kirjoittaja Laura Rönnholm palasi syksyllä 2018 koulun penkille päivittämään osaamistaan digimarkkinoinnin ja -myynnin opintojen parissa. Hän on myös yksi tuoreen Ruuhkavuosiopas – rakenna hyvä arki ja kukoista töissä -tietokirjan kirjoittajista.

 

Photo by Tim Gouw on Unsplash