Lauri Hyppölä

Monipuolinen digiviestintäosaaja ja somekouluttaja. Hallitsee myös seurantatyökalut ja analytiikan. Intohimoinen urheilumies.

Emojit osaksi yritysviestintää – 5 hyvää esimerkkiä Suomesta

Tutkimusten mukaan yritystilien someviestit saavat paljon enemmän näkyvyyttä, jos niissä on emojeja mukana kuin silloin, jos niissä ei ole. Mutta miten ottaa emojit mukaan tehokkaaseen viestintään?

Emojit herättävät lukijan huomion ja somekanavien algoritmit suosivat niitä. Myös Google on tuonut emojit takaisin hakutulossivulle. Emojien käyttö onkin lisääntynyt yritysmaailmassa, mutta ilmiöstä ei vielä osata ottaa kaikkia hyötyjä irti. KreabMedia listasi 5 suomalaista organisaatiota, jotka ovat onnistuneet tuomaan emojit osaksi omaa viestintäänsä.

1. Wolt

Ravintoloiden tilaus- ja toimituspalvelua tarjoava Wolt käyttää emojeita asiakaspalveluchatissä ja someviestinnässään. On tutkittu, että tekstipohjainen kommunikaatio ei välitä sanatonta tietoa tunteista. Vuorovaikutus paranee, jos tunnetietoa saa välitettyä paremmin. Woltin live-asiakaspalvelun chat-työntekijöiden käyttämät emojit tuovat asiakkaan kanssa käytävään keskusteluun tätä kaivattua tunnetta ja vuorovaikutusta sekä inhimillisyyttä. Muussa viestinnässä emojit puolestaan vahvistavat Woltin dynaamista imagoa. Yhtiö myös seuraa oman yleisönsä emojien sävyä.

2. Nenäpäivä

Nenätoimisto on löytänyt ja ottanut käyttöön oivan, punaista nenää kuvastavan palloemojin. Lisäksi Nenäpäivä käyttää hienosti hyväkseen Facebookin reaktioemjoeita äänestyksissä. Reaktioemojit ovat seuraajille helppo tapa äänestää ja Nenäpäivän kannalta viesti leviää mukavasti myös äänestäjien kavereille.

 

3. Inderes

Kelpo esimerkki konservatiiviseksi mielletyltä alalta. Palkitun analyytikkotiimin kommentit kotimaisiin pörssiyhtiöihin ovat usein emojeilla tehostettuja. Nouseva pörssikäyrä kannustaa lisäämään omistusta ja liekki symboloi Inderesin omaa Roast-juttusarjaa. Loistavaa, vähemmän kuivaa pörssiviestintää!

 

4. Helsingin Sanomat

 

Pohjoismaiden suurin sanomalehti on löytänyt tyylikkään ja hienovaraisen tavan viestiä vain tilaajille tarkoitetuista sisällöistään. Timantti symboloi niiden sisältöjen arvoa, jotka maksavat asiakkaat saavat luettavaksi ennen muita.

 

5. HC TPS

Säännöllisesti hunajata turkulaisille ja kannanottoja mm. Turku Pride -tapahtuman sekä seksuaalisen tasa-arvon puolesta – rohkea ja nykyaikainen tapa viestiä!