Tommi Manninen

Sisältönikkari ja -strategi, toimittaja ja tuottaja yli 20 vuoden kokemuksella, viestinnän moniottelija, aloitteleva kahvakuulaaja, isäx2.

Jos olisit yrittäjä, markkinoisitko osaamistasi niin kuin nyt?

Innokas ja idearikas tuttuvani oli jämähtänyt paikoilleen vuosien vakituisessa palkkatyössä. Ideat eivät enää sinkoilleet samaan malliin kuin ennen tai ainakaan ne eivät enää tulleet näkyviksi. Yksilön ja yrityksen huippuosamista patoutui korvien väliin, vaikka samaan aikaan eri sosiaalisen median kanavat kutsuivat kertomaan asiantuntijan näkemyksiä työelämän keskeisiin kysymyksiin. Kaikki hävisivät.

Näin käy monelle. Omaa osaamista ei syystä tai toisesta saada kuuluville. Osa kyllä yrittää, mutta liian moni ei. Työssä jatketaan niin kuin ennenkin, vaikka työelämä ympärillä onkin valtavassa muutoksessa.

Varsinkin johtotehtävissä ja asiantuntijatyössä toimialan kehitysnäkymien ja oman osaamisen esille tuonnin merkitys korostuu. Tämän toki moni tiedostaa, mutta silti se jää usein tekemättä. Kiire on usein hyvä selitys, mutta lähes yhtä usein syy löytyy muualta. Muun muassa uskalluksen puutteesta olla julkisesti jotakin mieltä tai sitten vain tyydytään jatkamaan niin kuin ennenkin.

Rohkeutta, ennakkoluulottomuutta ja asioiden uudelleen ajattelua. Niitä me kaikki tarvitsemme entistä enemmän työelämässä nyt ja tulevaisuudessa. Halua ja kykyä tarttua asioihin, puhua ja keskustella niistä.

Monen yritysjohtajan suusta kuulee yhä sosiaalisesta mediasta puhuttaessa, että “olisi siellä kai hyvä olla”. Olisi todella, sillä eri toimialojen keskustelu käydään siellä joka tapauksessa. Valinta on sen välillä, että käydäänkö se minun kanssani vai ilman minua. Varsin harvoin on kunnon perusteita jättää osallistumatta.

Jos nämä monet somea pelkäävät toimitusjohtajat ja asiantuntijat olisivat yrittäjiä, heidän halunsa näkyä ja kuulua olisi taatusti suurempi. Liiketoiminta, josta kukaan ei ole kuullut mitään, ei varmasti olisi tavoittelemisen arvoista.

Miettikääpä jokainen omaa yritystänne. Millainen se olisi, jos se perustettaisiin nyt? Samaa ajatusleikkiä kannattaa miettiä yksilötasolla. Miten työskentelisin tässä työssä, jos olisinkin yrittäjä? Jatkaisinko niin kuin ennenkin vai toisinko osaamistani uudella tavalla esille?

Innokas ja idearikas tuttavani on nyt yrittäjä. Innokkuus ja idearikkaus näkyvät jo kauas. Sosiaalisen median videot ja blogipostaukset kertovat asiantuntijuudesta, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Toimiala on saanut uuden äänekkään keskustelijan ja työntekijä uuden tulemisen. Kaikki voittivat.