Tommi Manninen

Sisältönikkari ja -strategi, toimittaja ja tuottaja yli 20 vuoden kokemuksella, viestinnän moniottelija, aloitteleva kahvakuulaaja, isäx2.

Viestintä on taitolaji – myös jouluna

Joulunaika pistää meidät kaikki suureen viestinnälliseen haasteeseen. Teemme kukin tahoillamme monenlaisia viestinnällisiä tekoja ja tekemättä jättämisiä: sukkuloimme joulukiireen keskellä melkoisessa ulkoisessa ja sisäisessä viestintäpaineessa, teemme joulun puolesta sisältömarkkinointia ja välillä joudumme myös kriisiviestinnän ytimeen.

Ulkoisesta viestinnästä merkittävimpiä ovat joulukortit ja muunlaiset sukulaisten, ystävien, opettajien ja naapureiden muistamiset, kukat, lahjat, someviestit jne.

Päänvaivaa aiheuttaa, kuinka olenkaan ottanut ajoissa huomioon kaikki oleelliset kohderyhmät ja olenko viestinyt asiani riittävän selkeästi ja tasapuolisesti, mutta tunteella, jotta lähestymisestäni jää vastaanottajalle tunteikas muistijälki.

Joulun ulkoisen tiedottamisen merkitystä ei kannata väheksyä, sillä väärinymmärryksiä ja –tulkintoja syntyy helposti esimerkiksi joulukortitta jäämisestä tai epäsuhtaisista lahjoista. Kriiseille on jouluna monta mahdollisuutta.

Kriisiviestintä onkin parasta olla hallussa joulun aikaan. Miten viestin esimerkiksi, kun perheen esikoinen paljastaa kuopukselle Joulupukin olevankin vain naapurin setä? Ja silloin, kun puolisolle selviää, että anoppi onkin tulossa yllättäen joulupöytään. Tai silloin, kun havaitset, että paistinpannu ei ehkä ollutkaan se paras lahja vaimolle. Esimerkkkejä riittää.

Sisäinen viestintä on hyvä olla kunnossa toki muulloinkin, mutta erityisesti jouluna. Mahdollisista sukulaisvierailuista sekä omista ja muiden toiveista kannattaa keskustella etukäteen. Jakaa tietoa avoimesti. Mitä joululta oikeasti halutaan ja toivotaan? Vuorovaikutuksella estää joulunakin monta kriisiä.

Miten sitten käyttäytyä somessa jouluna? Pitäisikö viestittää ahkerasti jouluherkuista ja lahjoista ja tykätä nopeasti muiden päivityksistä vai ottaa kenties totaalibreikki? Molemmat saattavat herättää ihmetystä omassa kohderyhmässä.

Sisältömarkkinointia joulun puolesta ainakin teemme – ja paljon. Kiinnostavat kuvat joulutoreilta, hyödylliset joulukinkun ja pipareiden koristeluohjeet ym. ajankohtaiset sisältöpäivitykset täyttävät nyt sosiaalisen median. Samalla ne sitouttavat jouluihmisiä yhteiseen suureen juhlaan.

Joulu on täynnä hienoja viestinnällisiä tekoja. Niistä olisikin paljon ammennettavaa myös jokapäiväiseen viestintään sekä siviilissä että yritysmaailmassa.

Iloista ja vuorovaikutteista joulua kaikille hyvien sisältöjen parissa!