Tommi Manninen

Sisältönikkari ja -strategi, toimittaja ja tuottaja yli 20 vuoden kokemuksella, viestinnän moniottelija, aloitteleva kahvakuulaaja, isäx2.

Kiinnostaako lehdistötiedotteesi ketään? Näin vastaavat toimittajat

Lehdistötiedotteita tulvii toimittajien sähköposteihin suuria määriä. Kiireen keskellä vain harvat tiedotteet herättävät sellaisen kiinnostuksen, että aihe päätyy jutuksi. KreabMedia kysyi toimittajilta, millainen lehdistötiedote oikeasti puree.

Millainen on hyvä lehdistötiedote?
“Otsikossa pitää kertoa olennaisin asia, uutinen mielellään. Kaikki asiaan liittyvät perusasiat pitää kertoa selkeästi. Kysymyksiä ei saisi jäädä. Pari suoraa lainausta asianosaisilta ja yhteystiedot heille.” Pekka Lähteenmäki, toimittaja, Talouselämä

“Lukemaan herättävä, kiinnostava otsikko. Sisällön pitäisi olla siinä mielessä relevantti, että siinä olisi valmiiksi mietitty kulma, joka voisi taipua jutuksi. Tässä auttaa esim. se, että asia on sidottu johonkin laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.  Tiedotteen on oltava napakka.” Antti Ämmälä, toimittaja, Taloussanomat

“Lyhyt, tiivistetty kolmeen pointtiin, ei korulauseita ja yhteystiedot, josta myös vastataan. Mahdollisesti myös jokin juju, mikä voisi kiinnostaa laajempaakin yleisöä.” Jussi Kärki, toimittaja, MTV Uutiset

“Kertoo olennaisen asian tiiviisti, asiallisesti ja maalailematta. Kertoo olennaiset faktat. Asia on jo sinänsä tärkeä tai liittyy johonkin laajempaan ajankohtaiseen ilmiöön. Jos tällaisia yhteyksiä on, niistä vinkkaaminen kannattaa. Sen sijaan ylenpalttiset ylistysadjektiivit ärsyttävät.” Minna Nalbantoglu, toimittaja, Helsingin Sanomat

 

Kuinka hyvin yritykset onnistuvat toimittajan näkökulmasta tiedotteissaan?
“Minusta aika hyvin, paljon paremmin kuin muutama vuosi sitten. Otsikointi lähenee jo uutisointia. Välillä haiskahtaa jopa klikkikalastelulta :).” Pekka Lähteenmäki, toimittaja, Talouselämä

“Sanoisin, että keskimäärin huonosti. Monesti sen takia, ettei niissä ole ykköskohdassa mainittuja asioita.” Antti Ämmälä, toimittaja, Taloussanomat

“Taso parantunut, ex-toimittajia paljon alalla. Toisaalta tiedotemäärä tolkuton, kuten muukin infotulva.” Jussi Kärki, toimittaja, MTV Uutiset

“Vaihtelevasti. Toisaalta on valtavasti asioita, joista ei vaan mihin tahansa lehteen juttua saa, vaikka tiedote sinänsä olisi miten erinomainen. Substanssi ratkaisee, vähemmän merkitystä on lopulta tiedotteen muodolla.” Minna Nalbantoglu, toimittaja, Helsingin Sanomat

 

Lehdistötiedotetulvassa, kuinka moni tiedote lopulta herättää kiinnostuksesi?
“Moni herättää kiinnostuksen ja aika montaa luen. Todella harvaan kuitenkaan tartun, koska en tee päivittäistä uutistyötä. Lähinnä siis tartun niihin, jotka ovat ajankohtaisia työn kannalta.” Pekka Lähteenmäki, toimittaja, Talouselämä

“Pieni osa tiedotteista herättää kiinnostuksen. Informaatiotulvassa kiinnostusta pitää ryydittää jotenkin esim. henkilökohtaisella kontaktoinnilla.” Antti Ämmälä, toimittaja, Taloussanomat

“Todella harva. Henk.koht. suhteet tärkeitä, mihin tartutaan.” Jussi Kärki, toimittaja, MTV Uutiset

“Pyrin vilkaisemaan kaikki, mutta vakavampaa paneutumista herättää harva. Vaikea sanoa prosentteja, tämä riippuu paljon siitä, miten monelle sähköpostilistalle toimittaja on sattunut päätymään. Jos on monilla sellaisiin aiheisiin liittyvillä listoilla, jotka eivät enää omaan alaan kuulu, valtaosa niihin liittyvistä tiedotteista tietysti jää huomiotta.” Minna Nalbantoglu, toimittaja, Helsingin Sanomat