Tero Lehtinen

Tero tuo Kreabille kokemusta ja osaamista mediaseurantamaailmasta ja tuoretta tietämystä vuorovaikutuksesta sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen maailman vastapainona on uudelleen roihahtanut suhde vinyylilevyihin.

Mediaseurannan aktiivimalli: Tartu tilaisuuksiin saada äänesi kuuluville

Tein toistakymmentä vuotta mediaseurantaa sadoille yhtiöille ja muille yhteiskuntamme toimijoille Suomen johtavien seurantafirmojen lukuun. Tuona aikana sain tämän tästä avata mediaseurannan arvoa ja tarpeellisuutta potentiaalisille ja olemassa oleville asiakkaille.

Haasteena etenkin pienempien firmojen kohdalla oli se, että seuranta miellettiin usein vain oman nimen etsimiseksi toimituksellisesta tai sosiaalisesta mediasta, eikä siihenkään aina katsottu tarvittavan ulkopuolista apua. Vain murto-osa asiakkaista näki mediaseurannan oleellisena osana liiketoiminnalle tärkeää toimintaympäristön seurantaa  tai, kuten vihkiytyneimmät asian sanoivat, business intelligenceä. Tähän oli syynsä, mutta niistä joskus myöhemmin.

Nyt autan viestintätoimistossa useita pieniä, keskisuuria ja suuria yrityksiä ja luonnollisesti käytän mediaseurantatyökaluja niistä jokaisen kanssa. Olemme Kreabilla luoneet seurannan ympärille toimintamallin, josta jokaisen kokoluokan yhtiöt voivat hyötyä myös ilman sitoutumista kokonaisvaltaiseen viestintäkumppanuuteen. Kutsumme sitä ”mediaseurannan aktiivimalliksi” ja se toimii näin:

  • Kuuntelemme mistä mediassa puhutaan ja mietimme miten aiheet liittyvät liiketoimintaasi.
  • Tartumme yhdessä otollisimpiin tilaisuuksiin ja välitämme viestisi oikealle toimittajalle tai medialle.
  • Roolisi oman alasi asiantuntijana terävöityy.

Tämä toimii. Voit keskittyä omaan tekemiseesi, me autamme löytämään oikeat palstat ja sorvaamaan viestisi kulloinkin sopivaan mittaan ja muottiin. Yksinkertaista, mutta totta.