Mikä on podcastisi motiivi?

Nyt voidaan vihdoin sanoa, että podcastit ovat rantautuneet Suomeen jäädäkseen.

Kunnianhimo on tekemiseen sysäävä ja sparraava voima. Aina ei kuitenkaan kannata keskittää kaikkea energiaansa ykköspallin tavoittelemiseen. Motiivien perustelu itselle on paljon hedelmällisempää, kuin näennäisen kilpailijan vastaavien arvottaminen.

Moni omaa linjaansa kärsivällisesti noudattava podcast on löytänyt oman kuulijasegmenttinsä hitaasti, mutta varmasti, ja kasvattaa alati suosiotaan. Hätäilevä ja podcastien massasta pelästyvä löytää pian itsensä toisia kopioimasta.

Omaan tekemiseen ja tietotaitoon luottaminen on ensimmäinen askel, johon on podcastien tekemisen alussa keskityttävä.

Mikä sinua motivoi ja mistä haluat puhua?

Kun vastaukset näihin kysymyksiin ovat löytyneet, on tekevällä ja avoimella mielellä kaikki ovet auki.

On kuitenkin tiettyjä podcastien lainalaisuuksia, joihin on hyvä kiinnittää huomiota.

  1. Ole sisällöissäsi uskollinen itsellesi ja aiemmille jaksoillesi. Valmistele tulevia jaksoja ja teemoja hyvissä ajoin, niin että ne pysyvät samassa linjassa toistensa kanssa. Johdonmukainen ja selkeä profiili luovat ympärilleen uskollisen kuulija- jopa fanikunnan.
  2. Kuten kaikista tallenteista, on myös podcasteista hyvä tehdä ajattomia. Ajankohtaiset uutiset ja sattumukset tuovat kuulijan usein toivomaa konkretiaa. Teemat on kuitenkin hyvä liittää johonkin jo jaettuun, universaaleihin kehityskaariin ja suuntauksiin. Tätä kohtaa tukee valmistelu ja aiheeseen syvemmin tutustumien. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
  3. Tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia. Niin myös podcastien maailma. Studioäänitys ei ole millään tapaa edellytys hyvälle podcastille. Kuitenkin, hyvä ääni ja mahdolliset jaksotukset tunnistettavin teemamusiikein ovat jälleen omiaan paikallistamaan ja profiloimaan podcastisi niitä vilisevässä äänimassassa.

Loppujen lopuksi on kyse halusta jakaa tietoa. Halusta antaa oman panoksensa keskusteluun. Älä siis keskity samaa aihetta käsittelevien podcastien vertaamiseen omaan työhösi. Unohda kateus, sen arvo on lähtenyt jyrkkään laskuun.

Sen sijaan inspiroidu, tai vaikka ärsyynny,  ja luo jotain uutta.

Luo dialogia.

P.S. Podcast tulee sanoista broadcast ja iPhone. Ruotsalaiset puhuvat poddradiosta. Miksi me emme puhuisi esimerkiksi puhelähetyksestä tai –ohjelmasta? Tai hellitellen puheisesta? Koska mitä Ruotsi edellä, Suomi perässä?

Kuuntele viimeisin Kreabin podcast täällä.