Tero Lehtinen

Tero tuo Kreabille kokemusta ja osaamista mediaseurantamaailmasta ja tuoretta tietämystä vuorovaikutuksesta sosiaalisessa mediassa. Digitaalisen maailman vastapainona on uudelleen roihahtanut suhde vinyylilevyihin.

Sadan vuoskarin mies

Perttu Eskelinen on yksi maamme kokeneimmista vuosikertomusten ja vastuullisuusraporttien tekijöistä. Kreabin graafisena suunnittelijana hän on ollut tekemässä yli sataa vuosikertomusta vuodesta 1995 lähtien, eikä vauhti ole hyytymässä.

Pertun rinnalla Kreabissa graafista suunnittelua tekevät luova johtaja Eva Opas ja AD Tero Salmela.

– Kreabilla graafinen suunnittelu on tärkeä osa viestinnän palvelukokonaisuutta ja teemme valtaosan siihen liittyvästä työstä omin käsin.

Pertun uran alkuvuosina yritysten vuosiraportointi oli juhlallisempaa kuin nykyisin. Julkaisut olivat arvokkaita painotuotteita, joita osakkeenomistajat hypistelivät yhtiökokouksissa. Kymmenen vuotta sitten verkkovuosikertomukset yleistyvät ja parin vuoden ajan tehtiin myös iPad-julkaisuja. Nyt ollaan palattu PDF-julkaisuihin – niitä on tehty siis jo yli 20 vuotta. Tarvittaessa pieni määrä painetaan digitaalisesti. Tietylle kohderyhmälle tehdään myös korkealuokkainen painotuote.

– Graafisen suunnittelun näkökulmasta jokainen julkaisumuoto tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia. Esitystapa, joka näyttää printissä hyvältä, ei välttämättä ole näytölle sopiva.

Moni vuosikertomusten parissa työskentelevä voi kertoa kokemuksiaan prosessin uuvuttavuudesta. Aineistoa tuotetaan organisaation eri puolilla ja osa sisällöstä valmistuu vasta aivan julkaisun kynnyksellä. Virheitä etsitään ja muutoksia tehdään, kaikki ne vaikuttavat graafikon työhön. Taittaja on kuitenkin aitiopaikalla tarkastelemassa kokonaisuutta. Usein hän on ainoa henkilö, jonka kautta kaikki aineisto liikkuu. Hänellä on myös käytössään taitto-ohjelman tehokkaat tarkastus- ja oikolukuominaisuudet.

– Graafikko vastaa näiden detaljien lisäksi vuosijulkaisun ilmeestä ja interaktiivisten julkaisujen käytettävyydestä. Keskeinen osa työtäni on hahmottaa mitä yritys haluaa isossa kuvassa itsestään kertoa ja rakentaa julkaisujen tyyli tukemaan tätä viestiä.

Talousviestintään erikoistuneena saan myös pörssiyhtiön tilinpäätökset muotoiltua houkutteleviksi ja lukijaansa palveleviksi.

Yritykset haluavat luonnollisesti erottua toisistaan myös näiden julkaisujen avulla ja graafinen toteutus on siihen tärkeä keino. Taustalla olevien ratkaisujen on oltava ajanmukaisia ja kustannustehokkaita, sillä hiomattomiin prosesseihin kuluu helposti ylimääräisiä työtunteja.

Tuemme asiakkaittemme sujuvaa sisällöntuotantoa ja hyväksymisprosessia vuosijulkaisuihin. Lisäksi sekä graafikoiden että projektipäälliköiden työkalut ja menetelmät kehittyvät jatkuvasti ja olisi hölmöä olla hyödyntämättä kehityksen tuomaa etua.