Kuntavaalit ovat vaikuttamisen aikaa

Koronan kolhima uusi vuosikymmen on vaalien juhlaa. Meneillään oleva 2020-luku pitää sisällään jopa yhdeksät vaalit! Ennen kuin olemme edes päässeet takaisin jaloillemme edellisten eduskuntavaalien jälkeen koronan tuomien vaikeuksien vuoksi (puhumattakaan yhdestä hallituskriisistä), on sosiaalinen media jo täynnä ilmoituksia ehdokasasetteluista ja ehdokkaaksi asettuneista henkilöistä. Työ oikeudenmukaisemman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta jatkuu jälleen ensi keväänä kuntavaalien merkeissä.

Kuntavaalit eivät kuitenkaan sytytä monissa äänestäjissä samanlaisia tunteita kuin eduskuntavaalit tai presidentinvaalit. Emme näe toinen toistaan lentävämpiä vaalisloganeita, eikä media samalla tavalla kiinnostu kuntavaaliehdokkaiden salaisuuksista. Sen sijaan vaalipuheet sisältävät lupauksia lähikoulun ylläpidosta tai julkisten palveluiden resurssien säästämisestä, jotta kunnan kestävä tulevaisuus on turvattu ja mahdolliset suurinvestoinnit ovat toteutuskelpoisia hamassa tulevaisuudessa (ehkä parinkymmenen vuoden päästä). Tulevana keväänä voimme myös odottaa vihreämpiä, kestävän kehityksen kuntalupauksia.

Kaikesta huolimatta juuri nämä pieneltä kuulostavat lupaukset ovat kuitenkin vaikuttamisen kannalta merkityksellisiä. Pohjimmiltaan kunnan tekemisissä päätöksissä on kyse jokaisen kansalaisen, yrittäjän ja yrityksen kannalta merkittävistä toimista. Kuntien vastuulla ovat useat tärkeät tehtävät, kuten varhaiskasvatus ja koulutus, veden- ja energiantuotanto, ympäristöpalvelut sekä sosiaali- ja terveyspalvelut. Juuri tästä syystä on tärkeää huomioida vaikuttaminen kuntavaaleissa sekä vaikuttaminen kunnallisella tasolla myös vaalien jälkeen.

Kuntavaaleissa on monta vaikuttamisen paikkaa, joissa aktivoituminen on kannattavaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tämä vaihe alkaa jo kuntavaaliehdokkaiden asettamisesta: ehdokasprofiilien tarkastelu on enemmän kuin suotavaa, jotta ehdokkaiden kiinnostuksen kohteet tulevat esille jo ennen kuin valinnat on tehty (toki tätä suositellaan tehtävän myös siinä vaiheessa kun omaa ehdokasta haravoidaan satojen ehdokkaiden joukosta). Kun tämä haravointi on tehty, voi aloittaa seuraavan vaiheen.

Tässä vaiheessa voi vaikuttaa monin tavoin: oman agendan voi viedä suoraan ehdokkaalle tai voi itse avoimesti mainostaa omaa agendaansa ja toivoa ehdokkaiden ajavan sitä kampanjoinnissa. Tarttukoon se syöttiin kenelle viesti uppoaa! Olemme kuitenkin tulleet siihen johtopäätökseen, että onnistuneen vaikuttamisen taustalla on aina toimiva strategia. Ja toimivan strategian taustalla on ammattitaitoinen tiimi.

Parhaimmassa tapauksessa uusi kaupungin- tai kunnanvaltuusto ryhtyy ajamaan juuri sinun agendaasi. Ja sen vaikutukset voivat olla erittäin merkittävät jokaiselle kuntalaiselle. Tästä syystä olisikin suotavaa, että kuntavaalit koettaisiin tärkeänä vaikuttamisalustana myös yrityksille. Loppupeleissä kyseessä kun ovat yhdet merkittävimmistä, yhteiskuntamme demokraattiseen päätöksentekoon vaikuttavista vaaleista.

Me Kreabilla olemme ammattitaitoisia vaikuttajaviestijöitä. Jos olet kiinnostunut viemään yrityksesi viestiäsi tehokkaasti eteenpäin yhdessä vankan kokemuksen osaavan tiimin kanssa, ota yhteyttä.